FUNDACJA „SILNI SOBĄ”
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne.
§ 1
- Fundacja pod nazwą „SILNI SOBĄ”, zwana w dalszej części statutu Fundacją, została powołana aktem notarialnym sporządzonym dnia dwudziestego kwietnia 2021r. Rep. A nr 4391/2021 przez Notariusza Huberta Perycza w Kancelarii Notarialnej przy ulicy Wincentego Rzymowskiego nr 34 w Warszawie.
- Fundacja została powołana dla celów społecznie i gospodarczo użytecznych.
- Fundacja jest organizacją nie nastawioną na zysk i jest apolityczna.
§ 2
- Fundacja działa na podstawie przepisów polskiego prawa, w szczególności ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. Nr 46, poz. 203 z 1991 r. z późn. zm.), a także na podstawie niniejszego statutu.
- Fundacja posiada osobowość prawną, na podstawie wpisu do rejestru fundacji prowadzonego przez właściwy Sąd Rejonowy i działa przez ustanowione w statucie organy.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Warszawa.
§ 3
- Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla efektywnego i właściwego realizowania celów może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, w szczególności na obszarze krajów Europy Centralnej i Wschodniej w tym ubiegających się o przystąpienie do Unii Europejskiej, a także innych krajów świata.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Nazwa Fundacji jest prawnie zastrzeżona.
§ 4
- Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
- Fundator, może przekazać swoje zobowiązania i uprawnienia wobec Fundacji innej Fundacji, działającej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 5
Ministrem właściwym ze względu na cel Fundacji jest Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.
§ 6
Fundacja może ustanawiać tytuły, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi wyróżnieniami i nagrodami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania.
§ 7
1. Fundację ustanowiono dla realizacji społecznie i gospodarczo użytecznych celów, a mianowicie:
- Inicjowania i aktywizacji społecznej w zakresie ochrony zdrowia, poprawy ochrony zdrowia, w tym systemu walki z rakiem.
- Podejmowania działań na rzecz zwalczania nowotworów i ich skutków, a także inspirowania i inicjowania takich działań w ich medycznym, społeczno-ekonomicznym oraz kulturowym wymiarze.
- Realizowania działań w zakresie profilaktyki, diagnostyki, leczenia i dochodzenia do zdrowia po chorobach nowotworowych.
- Wspierania badań naukowych i publikacji dotyczących chorób nowotworowych.
- Inicjowania i wspierania współpracy pomiędzy środowiskami pacjentów, rodzin pacjentów oraz lekarzy i naukowców.
- Wspierania i tworzenia platform dialogu społecznego.
- Organizowania kampanii społecznych i informacyjnych w zakresie realizacji celów Fundacji.
- Merytorycznego i finansowego wspierania inicjatyw zbieżnych z celami Fundacji.
- Wspierania i organizowania form wsparcia osób z chorobami nowotworowymi, osób po przebytych chorobach nowotworowych oraz ich rodzin poprzez działalność opiekuńczą, kulturalną, wypoczynkową.
- Działania na rzecz zmian mających na celu zapewnienie obywatelom, równych szans w ich rozwoju intelektualnym, zawodowym, społecznym i kulturalnym oraz pełnym korzystaniu z praw obywatelskich.
- Wspieranie i organizowanie działań mających na celu walkę z ubóstwem i wykluczeniem na gruncie społecznym, zdrowotnym, materialnym i edukacyjnym.
- Propagowanie i wspieranie równości szans edukacyjnych oraz dostępu do kultury.
- Przeciwdziałanie wszelkim formom i przejawom wykluczenia społecznego lub marginalizacji społecznej, w tym: przemocy, bezrobociu, dyskryminowaniu osób niepełnosprawnych, nierówności praw kobiet i mężczyzn.
- Organizowania seminariów, konferencji, spotkań, wykładów, elektronicznej platformy i forum dyskusyjnego oraz innych form wymiany podglądów dotyczących problematyki związanej z celami Fundacji.
- Prowadzenia działalności publicystycznej, informacyjnej i wydawniczej związanej z realizacją celów Fundacji.
- Inicjowania i aktywizacji społecznej, gospodarczej i kulturalnej społeczności lokalnych i zbiorowości ludzkich wyróżnionych z punktu widzenia różnych czynników społeczno – demograficznych a także organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów i instytucji, w tym administracji publicznej w celu realizacji zadań ze sfery pożytku publicznego.
- Wspierania i promowania rozwoju wiedzy, umiejętności i usług w dziedzinach istotnych z punktu widzenia modernizacji, podnoszenia jakości życia i wyrównywania szans określonych grup społecznych.
- Wspierania i promowania rozwoju oraz propagowania idei mających na celu zmiany w świadomości społecznej.
- Wspierania i propagowania rozwoju wrażliwości społecznej na wartości humanistyczne i prospołeczne.
- Wspierania i promowania inicjatyw z zakresu ekonomii społecznej.
w sferze, następujących zadań publicznych (pożytku publicznego):
- Pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
- Działalności charytatywnej.
- Ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej.
- Działalności na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.
- Działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn.
- Działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
- Nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.
- Kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
- Wspierania i upowszechniania kultury fizycznej.
- Turystyki i krajoznawstwa.
- Upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji.
- Udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
- Promocji i organizacji wolontariatu.
- Działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Zadań w zakresie innym niż wymienione powyżej jako należące do sfery zadań publicznych określonych w drodze Rozporządzeń na podstawie art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
2. Fundacja realizuje działania w sferze zadań publicznych określonych, między innymi poprzez
- realizację własnych projektów,
- inicjowanie, wspieranie przygotowania i realizacji projektów, akcji i kampanii społecznych, realizowanych przez inne organizacje pozarządowe, instytucje publiczne i przedsiębiorców w zakresie celów statutowych Fundacji,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń, seminariów, konferencji, dyskusji, paneli, odczytów etc.,
- samodzielne pozyskiwanie i udzielanie pomocy w pozyskiwaniu pomocy finansowej i niefinansowej z różnych źródeł, w tym w szczególności z Funduszy Unii Europejskiej, jak i z innych źródeł prywatnych i publicznych dla organizacji pozarządowych,
- poradnictwo obywatelskie, w postaci niezależnych usług wspierających samodzielność obywateli w różnych obszarach życia,
- udzielanie pomocy prawnej,
- organizowanie konkursów, zbiórek i innych przedsięwzięć, które mają na celu pozyskiwanie pomocy finansowej i rzeczowej,
- współpracę z instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie edukacji, wymiany osób i doświadczeń,
- popularyzowanie i propagowanie metod i technik współpracy oraz efektów programów prospołecznych realizowanych, współorganizowanych i inicjowanych przez Fundację, a także inne organizacje pozarządowe, administrację publiczną oraz przedsiębiorców, w szczególności na zasadzie partnerstwa,
- inicjowanie i wspieranie innowacyjnych rozwiązań w różnorodnych dziedzinach życia kulturalnego i społecznego,
- podejmowanie i prowadzenie działalności wydawniczej, publicystycznej i informacyjnej,
- organizowanie i współorganizowanie placówek oświatowych, wychowawczych i opiekuńczych,
- inicjowanie, organizowanie imprez okolicznościowych, festynów, festiwali, projekcji, plenerów, galerii, przeglądów, targów, spotkań, wystaw, koncertów przedstawień,
- pozyskiwanie i przekazywanie darowizn, dotacji, grantów,
- wspieranie finansowe i niefinansowe osób i rodzin osób dotkniętych chorobą nowotworową,
- organizowanie różnych form wypoczynku,
- współpracę z mediami,
- propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii.
§ 8
Fundacja dla realizacji postawionych celów statutowych:
- Może wszechstronnie współdziałać z innymi organizacjami, instytucjami, w tym administracji publicznej i osobami fizycznymi i prawnymi.
- Może uczestniczyć jako członek w organizacjach zrzeszających fundacje i stowarzyszenia, o celach statutowych zbliżonych do celów Fundacji.
- Może tworzyć oddziały, zakłady, filie, a także przystępować do spółek z osobami prawnymi i fizycznymi.
- Może być członkiem zagranicznych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania na warunkach określonych w ich statutach, jeśli nie narusza to postanowień statutu Fundacji, polskiego prawa lub zobowiązań międzynarodowych.
- Może inicjować postępowania i przystępować do postępowań toczących się przed organami wymiaru sprawiedliwości oraz organami administracji publicznej w charakterze organizacji społecznej w sposób i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa.
ROZDZIAŁ III
Majątek Fundacji.
§ 9
- Majątek Fundacji stanowią środki finansowe oraz nieruchomości i inne aktywa nabyte przez Fundacje.
- Fundusz Założycielski wniesiony przez Fundatora wynosi 10 000,00 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych), z czego 1 000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych) zostanie przeznaczonych na działalność gospodarcza Fundacji.
§ 10
- Środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z :
- funduszu założycielskiego i darowizn Fundatora,
- innych darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji, grantów,
- dochodów ze zbiórek, darów i imprez publicznych,
- dochodów z aktywów, majątku nieruchomego i ruchomego i innych praw majątkowych Fundacji,
- odsetek i depozytów bankowych,
- dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych,
- dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,
- innych źródeł prawem dozwolonych.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przejęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili złożenia oświadczenia stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
- Przychody pochodzące z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów statutowych Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
§ 11
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§ 12
Zabronione jest:
- Udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- Przekazywanie majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.
- Zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą, członkowie organów lub pracownicy Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ IV
Organy Fundacji.
§ 13
Władzami Fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd Fundacji.
§ 14
Rada Działalności Fundacji (zwanej dalej Radą) jest organem o uprawnieniach inicjatywnych i opiniodawczych.
§ 15
- W skład Rady wchodzi nie więcej niż 9 osób, powoływanych przez Fundatora. W przypadku trwałej niezdolności Fundatora orzeczonej zaświadczeniem lekarskim do dokonywania czynności określonych w zdaniu pierwszym, upoważniony do powołania jest Zarząd Fundacji (zwany dalej: Zarządem).
- Członkami Rady mogą być osoby, desygnowane przez członków Zarządu, Fundatora oraz współpracujące z Fundacją instytucje, które dzięki posiadanej wiedzy oraz umiejętnościom mogą wszechstronnie przyczynić się do urzeczywistnienia określonych przez Fundację celów.
- Członkowie Rady nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa.
- Członkowie Rady sprawują swoją funkcję honorowo, nie pobierają wynagrodzenia za udział w pracach tego organu, mogą jednak domagać się zwrotu poniesionych i uzasadnionych wydatków związanych z pracami w Radzie. Decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd, na pisemny wniosek zainteresowanego członka Rady.
§ 16
- Posiedzenie, na którym dochodzi do ukonstytuowania się Rady zwoływane jest przez Prezesa Zarządu.
- Na posiedzeniu, na którym dochodzi do ukonstytuowania się Rady, członkowie Rady wybierają ze swego grona Przewodniczącego Rady i od jednego do dwóch Wiceprzewodniczących.
- Na wniosek Przewodniczącego Rady, wybierane są inne osoby pełniące funkcje specjalne.
§ 17
Do zakresu działania Rady Fundacji należy:
- opiniowanie planów działania Fundacji, w zakresie działalności statutowej i gospodarczej,
- opiniowanie przedstawionych przez Zarząd sprawozdań dotyczących działalności Fundacji,
- wnioskowanie o odwołanie członka Rady z powodu zachowania godzącego w dobre imię
- członka Rady; wniosek w tej sprawie podejmuje Rada bezwzględną większością głosów,
- opiniowanie projektu budżetu Fundacji,
- wnioskowanie do Zarządu o podjęcie działań związanych z działalnością statutową Fundacji,
- występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji,
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd,
§ 18
- Rada pracuje na posiedzeniach, które odbywają się co najmniej raz w roku. Poza posiedzeniami, członkowie Rady mogą wykonywać swoje obowiązki indywidualnie w ramach przysługujących im statutowych uprawnień oraz na podstawie Regulaminu działania Rady.
- Posiedzenia Rady zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek dwóch członków Rady, Prezesa Zarządu lub Fundatora w terminie 20 dni od daty zgłoszenia takiego wniosku.
- W wypadku nie zwołania posiedzenia Rady przez Przewodniczącego Rady we wskazanym terminie posiedzenie może zwołać Wiceprzewodniczący na wniosek wyżej wymienionych podmiotów.
- W przypadku nie zwołania posiedzenia w trybie przewidzianym powyżej uprawnienie zwołania posiedzenia Zarządu przysługuje Fundatorowi.
- Przewidywany porządek obrad przedstawia osoba uprawniona do zwołania posiedzenia Rady, uwzględniając propozycje osób uprawnionych do wnioskowania o zwołanie posiedzenia Rady.
- W kwestiach nie objętych przedstawionym i zatwierdzonym porządkiem obrad podejmowanie uchwał nie jest dopuszczalne chyba, że na posiedzeniu Rady obecni są wszyscy jej członkowie i nikt z obecnych nie zgłasza sprzeciwu, co do uzupełnienia przedstawionego porządku posiedzenia.
- Ograniczenie określone w poprzednim punkcie nie dotyczy wniosków formalnych.
§ 19
- Posiedzeniom Rady przewodniczy Przewodniczący Rady, a w wypadku jego nieobecności – Wiceprzewodniczący Rady lub inny członek Rady wybrany przez Radę – Przewodniczący Zebrania. Posiedzeniom Rady może przewodniczyć Fundator lub wskazany przez niego członek Rady w przypadku określonych w § 18 w ust. 4 statutu.
- Posiedzenia Rady odbywają się w siedzibie Fundacji lub w innym miejscu określonym przez osobę zwołującą posiedzenie, szczegółowy tryb zwoływania Rady zostanie określony w Regulaminie Rady.
- Osoba zwołująca posiedzenie Rady ma obowiązek powiadomienia wszystkich członków Rady, członków Zarządu i Fundatora o miejscu i terminie posiedzenia drogą elektroniczną, pocztową za potwierdzeniem, lub w innym sposób, który gwarantuje otrzymanie informacji przez adresata, nie później niż na tydzień przed zwoływanym posiedzeniem oraz przedstawić proponowany porządek posiedzenia.
- Z każdego posiedzenia Rady może być sporządzony protokół.
- Protokół może być sporządzony poprzez wykorzystanie zapisu przebiegu posiedzenia na nośniku magnetycznym.
- Protokół musi być podpisany przez osobę sporządzającą oraz Przewodniczącego posiedzenia.
- Zarząd Fundacji prowadzi księgę uchwał Rady oraz zapewnia obsługę techniczną jej posiedzeń.
§ 20
- W posiedzeniach Rady uczestniczy, co najmniej jeden członek Zarządu.
- Członkom Zarządu przysługuje prawo zabierania głosu oraz zgłaszania wniosków formalnych.
§ 21
- Członkowie Rady obowiązani są do zachowania w tajemnicy przebiegu posiedzeń Rady, w tym treści podjętych uchwał oraz informacji dotyczących działalności statutowej i gospodarczej Fundacji.
- Ograniczenie określone w poprzednim punkcie nie dotyczy informacji zawartych w zaopiniowanym przez Radę corocznym sprawozdaniu Zarządu z działalności Fundacji oraz w sprawozdaniu z działalności Rady.
§ 22
- Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy aktualnego składu Rady, w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady.
- Przy równej liczbie głosów za i przeciw decyduje głos Przewodniczącego Zebrania Rady.
- Rada Fundacji podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, Rada może w drodze uchwały podjąć decyzję o utajnieniu niektórych głosowań z uwagi na istotę zagadnienia i dobra Fundacji.
§ 23
- Członek Rady traci uprawnienia do wykonywania funkcji którą pełni z chwilą:
- pisemnej rezygnacji, złożonej na ręce Przewodniczącego Rady,
- utraty zdolności do sprawowania funkcji na skutek choroby, ułomności lub śmierci,
- odwołania go przez organ kompetentny do jego powołania, z następujących przyczyn:
- nie uczestniczenia w dwóch kolejnych posiedzeniach Rady Fundacji bez uzasadnionego usprawiedliwienia,
- skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej
- orzeczenia środka karnego w postaci pozbawienia praw publicznych,
- naruszenia postanowień statutu,
- zachowania, które może godzić w dobre imię Fundacji,
- Utrata kompetencji do wykonywania funkcji przez poszczególnych członków Rady nie ma wpływu na umocowanie Rady do działania w sprawach statutowych.
- Uzupełnianie składu Rady następuje w drodze kooptacji, na podstawie decyzji Fundatora oraz zgodzie pozostałych członków Rady wyrażonej w stosownej uchwale.
§ 24
- Zarząd Fundacji składa się z 1 do 3 osób, w tym Prezesa Zarządu (zwanego dalej Prezesem) oraz od jednego do dwóch Wiceprezesów.
- Fundator może powołać od 1 do 3 członków Zarządu Fundacji, w tym dwóch na wniosek Prezesa Fundacji. Prezes ma prawo wskazania Wiceprezesów Fundacji.
- Fundator wskazuje Prezesa Fundacji.
- Prezes ma prawo powołania jednego członka Zarządu.
- Powołanie członków Zarządu następuje na czas nieokreślony.
- Odwołanie następuje w tym samym trybie, co powołanie. Z tym, że odwołanie członka Zarządu powołanego przez Prezesa nie może odbyć się bez uzyskania pozytywnej opinii Fundatora.
- Odwołanie Prezesa i Wiceprezesów Zarządu może nastąpić z następujących przyczyn:
- skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej oraz przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu;
- ograniczenia lub pozbawienia zdolności do czynności prawnych;
- wydatkowania środków pozyskiwanych w ramach działalności Fundacji w sposób sprzeczny z jej celami statutowymi;
- trwałego zaprzestania płacenia zobowiązań przez Fundację;
- nie zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości mimo zachodzących do tego podstaw; f. rozwiązania kontraktu menedżerskiego, umowy o pracę, lub innej formy współpracy;
- w każdej chwili, w przypadku stwierdzenia okoliczności wskazujących na działania na szkodę Fundacji;
- złożenia pisemnej rezygnacji przez członka Zarządu,
- podjęcia uchwały przez Radę w związku z naruszeniem przez członka Zarządu postanowień statutu,
- niewypełnienia obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż 3 miesiące lub nie uczestniczenia bez pisemnego i uzasadnionego usprawiedliwienia w 3 kolejnych posiedzeniach Zarządu.,
- Odwołanie ze stanowiska funkcyjnego jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę, umowy menedżerskiej lub innej formy współpracy bez wypowiedzenia.
§ 25
Do Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Fundacji.
§ 26
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji, odpowiada za jej wyniki społeczne, gospodarcze i finansowe, reprezentuje ją na zewnątrz, wykonuje zadania i kompetencje określone w statucie.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- Przygotowanie i realizacja budżetu Fundacji.
- Sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji.
- Przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów.
- Tworzenie i znoszenie Zakładów Fundacji i innych jednostek organizacyjnych oraz powoływanie Spółek.
- Powoływanie i odwoływanie osób pełniących stanowiska kierownicze i samodzielne w jednostkach organizacyjnych Fundacji.
- Ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania oraz wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji, zatrudnionych w działalności statutowej oraz w działalności gospodarczej.
- Uchwalanie regulaminu pracy Zarządu i Rady.
- Ustanowienie organizacji wewnętrznej Fundacji.
- Powoływanie Grup Tematycznych, ciał doradczych Fundacji, jak również doraźnych lub stałych komisji doradczych i eksperckich do realizacji działań w statutowych w obszarach ustawowych zadań pożytku publicznego, w tym do opiniowania dokonywanych przez Fundację zadań statutowych, a także ustalanie zasad sprawowania funkcji w ww. ciałach.
- Przedstawianie Fundatorowi propozycji zmian w Statucie Fundacji, a także do wiadomości programów działania oraz prawidłowości wykorzystania środków finansowych Fundacji.
- Przyznawanie nagród, wyróżnień, dyplomów szczególnie zasłużonym dla fundacji darczyńcom, sponsorom i innym osobom.
- Zarząd przedstawia Radzie w terminie do 30 czerwca każdego roku, coroczne sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły.
§ 27
- Zebrania Zarządu Fundacji zwołuje Prezes z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej jednego członka Zarządu, a także na wniosek Fundatora, a w szczególnych przypadkach także na wniosek Rady Fundacji, w terminie 14 dni od złożenia wniosku w tej sprawie. Nie zwołanie zebrania w terminie określonym w pkt 1, z nieuzasadnionej przyczyny upoważnia do zwołania zebrania Zarządu przez Fundatora lub członka Zarządu.
- Zarząd odbywa posiedzenie przynajmniej raz na kwartał.
- Zebrania Zarządu odbywają się w miejscu wskazanym przez zwołującego zebranie. 4. Na żądanie co najmniej jednego członka Zarządu z przebiegu posiedzenia powinien być sporządzony protokół.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy czym do ważności uchwały wymagana jest obecność, co najmniej połowy jego członków, w tym Prezesa lub jednego z Wiceprezesów.
§ 28
- Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych i niemajątkowych w imieniu Fundacji upoważniony jest każdy członek Zarządu samodzielnie i jednoosobowo do kwoty 50 000 zł, a powyżej tej kwoty dwóch członków zarządu łącznie.
- Członek Zarządu, który złożył oświadczenie woli w imieniu Fundacji, niezwłocznie informuje pozostałych członków Zarządu o zaistniałym fakcie.
- Funkcje pracodawcy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy wykonuje Prezes Zarządu wraz z członkami Zarządu.
- Do prowadzenia działalności Fundacji Zarząd może powoływać Dyrektora Biura Fundacji
§ 29
- Urzędujący członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie. Szczegółowy zakres zadań każdego z urzędujących członków Zarządu określi Zarząd w drodze uchwały, biorąc pod uwagę katalog zadań określonych w § 26 Statutu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do celów statutowych Fundacji, określonych w § 7 i § 8 Statutu.
- Pełnomocnikami mogą być także członkowie Zarządu, jednakże zakres zadań realizowanych przez pełnomocnika nie może być tożsamy z zakresem zadań jakie realizuje urzędujący członek Zarządu. Wraz z powołaniem Zarząd może określić wysokość wynagrodzenia za świadczone usługi lub pracę.
- Wybór odpowiedniej formy zatrudnienia lub innych form współpracy urzędujących członków Zarządu, współpracowników, a także pełnomocników powinien uwzględniać zasady dbałości, oszczędności i racjonalności wydatkowania środków finansowych Fundacji.
- Stosunki między Fundacją a poszczególnymi członkami Zarządu, współpracownikami, pełnomocnikami oraz innymi osobami mogą zostać uregulowane indywidualnymi kontraktami menedżerskimi, na podstawie umów o pracę, lub innymi umowami o współpracy.
- W stosunkach oraz w sporach pomiędzy Fundacją a członkami Zarządu oraz w sporach z nimi Fundację reprezentuje pełnomocnik powołany jednomyślnie przez Radę Fundacji, Zarząd lub Fundatora a także odpowiednio Fundator w stosunkach między Fundacją a Prezesem i Prezes w stosunkach między Fundacją a pozostałymi członkami Zarządu.
- Nie jest możliwe powołanie kolejnego pełnomocnika, w trakcie trwania umocowania tego, który został uprzednio powołany, chyba że zachodzą okoliczności – potwierdzone orzeczeniem lekarskim, – które uniemożliwiają temu pełnomocnikowi wykonywanie czynności objętych umocowaniem. Przepis § 24 Statutu stosuje się do pełnomocnika odpowiednio.
- Nie wolno łączyć funkcji członka Rady Fundacji i Zarządu Fundacji.
ROZDZIAŁ V
Działalność Gospodarcza Fundacji
§ 30
- Fundacja może prowadzić dodatkowo działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.
- Zysk z działalności gospodarczej jest przeznaczany przede wszystkim na realizację celów statutowych Fundacji i pokrywanie kosztów jej działalności.
- Na prowadzenie przez Fundację działalności gospodarczej przeznacza się z Funduszu Założycielskiego kwotę 1 000,00 zł. (słownie: jeden tysiąc złotych).
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w następujących dziedzinach określonych w Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej :
- Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z)
- Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (70.21.Z)
- Badanie rynku i opinii publicznej (73.20.Z)
- Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (82.30.Z)
- Działalność wspomagająca edukację (85.60.Z)
- Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B)
- Pozostałe badania i analizy techniczne (71.20.B)
- Reklama, badanie rynku i opinii publicznej (73)
- Pozostała działalność wydawnicza (58.19.Z)
- Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (47.91.Z)
- Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (94.99.Z)
- Pozostała działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego (85.14.Z)
- Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (88.99.Z)
- Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (86.90.E)
- Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (93.29.Z)
- Działalność organizatorów turystyki (79.12.Z)
- Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (82.99.Z)
- Fundacja podejmie działalność gospodarczą, której wykonywanie wymaga uzyskania koncesji lub zezwoleń, dopiero po ich uzyskaniu.
§ 31
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą bezpośrednio lub za pośrednictwem wyodrębnionych Zakładów jako jednostek organizacyjnych, powołanych przez Zarząd lub poprzez powołanie Spółek celowych.
- W przypadku powołania jednostek, o których mowa w pkt 1, kierują nimi i odpowiadają przed Zarządem dyrektorzy jednostek, których zakres umocowania oraz zasady wynagradzania określa Zarząd w akcie powołania.
- Zakres działania zakładu oraz szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków Dyrektorów, określa regulamin organizacyjny zakładu, uchwalony przez Zarząd Fundacji.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą według opracowywanych przez Zarząd planów, a w przypadku działania poprzez Zakłady planów opracowywanych przez ich dyrektorów i akceptowanych przez Zarząd. Działalność gospodarcza powinna zapewniać pełny zwrot poniesionych nakładów, a zysk z niej osiągany przeznaczony w pierwszej kolejności na finansowanie działalności statutowej Fundacji.
- Wielkość zatrudnienia w Fundacji i w Zakładach, zasady wynagrodzenia i rozmiar środków przeznaczonych na wynagrodzenia określa Zarząd.
- Składniki majątku trwałego wykorzystywane w działalności gospodarczej podlegają amortyzacji i umarzaniu według obowiązujących zasad.
- Decyzję o likwidacji zakładu podejmuje Zarząd Fundacji, który powołuje także likwidatorów i sprawuje nadzór nad ich działalnością.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana Statutu.
§ 32
- Decyzje w przedmiocie zmiany Statutu podejmuje Fundator samodzielnie, a także na wniosek Zarządu lub Rady. W przypadku zaistnienia trwałych okoliczności uniemożliwiających zmianę statutu w sposób określony w zdaniu pierwszym, uprawnienie w tym przedmiocie przysługuje Zarządowi po zaopiniowaniu zmian przez Radę.
- Zmiana Statutu dotycząca istotnych zmian celów Fundacji wymaga opinii Zarządu lub Rady dołączonej do wniosku, o którym mowa w pkt 1 lub opinii wyrażonej w przeciągu 14 od powiadomienia o zamiarze zmiany statutu.
- Fundator zmieniając statut samodzielnie powinien uzyskać opinię Zarządu i Rady, także w przypadku innych zmian. Brak opinii w terminie, określonym w pkt 2 uważa się za akceptację proponowanych zmian.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe.
§ 33
- W przypadku rezygnacji Fundatora jego prawa i obowiązki związane z Fundacją przechodzą na wskazany przez niego podmiot.
- Jeżeli osoba wskazana przez rezygnującego Fundatora założyciela jest również Fundatorem Założycielem, od tej chwili w głosowaniu będzie dysponować głosami przysługującymi wcześniej obu podmiotom.
§ 34
- Dla realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną Fundacją, w przypadku gdy może to zapewnić właściwe realizowanie jej celu.
- Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 35
Decyzje w przedmiocie połączenia podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwego Ministra i Rady. Uchwała ta wymaga zatwierdzenia przez Radę.
§ 36
Fundacja ulega rozwiązaniu w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku. Likwidatorów powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
§ 37
Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Fundator, za zgodą Zarządu Fundacji, a także na wniosek Rady Fundacji, bądź Zarząd samodzielnie jeśli Fundator takiej decyzji nie podejmie z przyczyn od niego niezależnych lub w przypadku śmierci Fundatora, a także z przyczyn ekonomicznych.
§ 38
Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się, z zastrzeżeniem treści art. 5 ust. 4 Ustawy o fundacjach, instytucjom, których działalność jest zbieżna z celem Fundacji, i które to instytucje wskazuje w pierwszej kolejności Fundator, a następnie Rada .
§ 39
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd Rejonowy właściwy ze względu na siedzibę Fundacji.